dinsdag 16 juni 2015

veleta

Vandaag, na enkele dagen minder (tot heel slecht) weer in de hogere bergen, zou ik dan toch naar de Veleta kunnen fietsen. Voldoende eten en drinken meenemen, extra kledij (ik ga van 700 naar 3350 meter) en je weet nooit, een extra binnenbandje. De eerste 3 km zijn nog vrij vlak. Dan begint de beklimming, in 3 schuifjes, van de Veleta. Eerste schuifje is al meteen het lastigste! Op 1500m ligt de top van wat ze in de Vuelta steevast de Alto de Monachil noemen, maar hier eerder bekend staat als El Purche. Een 3e naam die ik tegenkom is de Puerto del Muerte (!!). Maxima % tot 18% in de slotfase. Straf ding! Enkele jongere freaks halen me in. Als ik hen vraag waar ze naar toe rijden luidt het antwoordt: "El Purche!". Ik moet nog zo een 1800m hoger geraken. Dus reserves inbouwen! Een echte afdaling is er niet. Ongeveer 1 km naar beneden en dan terug omhoog. Collado de Salinas (2165m) is het volgende trapje. Kun je op verschillende manieren bereiken. Een makkelijke (12km lang) aan 5% en een lastigere klim van 8 km (8%). Ik neem de korte klim. Je komt uit de bossen. Krijgt er schraler grasland en rotspartijen voor in de plaats en een eerste zicht op de Veleta (3383) en MulhaƧen (3478). Hoogste toppen van dit oeroude bergmassief. Op de Salinas kan ik kiezen: Licht afdalen en iets drinken en ravitaillering zoeken in Pradollano (2150) of het hoger zoeken in Bar Hoya de la Mora (2500 m). Ik kies voor de Bar. Op die manier wordt de trip toch weer 2km korter (wel weer steiler). Ook zie ik er tegenop om een beetje af te dalen en dat dan daarna terug omhoog te moeten fietsen. 't Is zo al zot genoeg. De bar is open! Drinken, eten, (zou De Cauwer zeggen) en kledij in orde brengen voor de laatste horde: Naar 3350m! De weg, tot dan toe eigenlijk niks op aan te merken, vertoont al snel hele gaten. Het wordt alleen maar erger. Kapot gereden door de 4x4 wagens die hier ook in de winter naar de telescopen en radioantennes gaan. Er zijn trouwens nog enkele andere onderzoekcentra daar in de buurt. Tja, zonder die dingen was er waarschijnlijk zelfs geen weg! Langzaam wordt de Veleta groter. Ik zie witte lijnen op de flank. Dat is de weg! Uit ervaring weet ik dat dit de sneeuw is die aan de kant is geschoven om verkeer toe te laten. Wind en koude beginnen te overheersen. Gelukkig komt de zon regelmatig piepen, en dat scheelt een heel stuk! Zelfs op de kleinste versnelling trap ik in deze ijle lucht nog te zwaar. Snel uitgeput dus, maar veel trager trappen geeft andere problemen. Dus regelmatig even pauzeren. Gebruiken om foto's te nemen. De laatste 2 km ga ik meer te voet dan te fietsen. Er is geen wegdek meer, en of je rijdt (stapt) in de modder of je hobbelt tussen grote keien. Daar is een racefiets niet echt voor gemaakt. ik raak tot op 3356m. Boven me is de top. Ik zou de fiets op de rug moeten nemen, of daar achterlaten. Hoe dan ook waait de wind heel hard en ik kan in mijn handschoenen geen foto's maken... Dus die laatste 20m hou ik het voor gezien. Ik ben zo hoog als kan naar de top gefietst! De afdaling is superslecht (eerste deel)! Proberen materiaal "levend" te houden. Na 11 lange km bereik ik eindelijk terug Bar de la Hoya! Eten drinken, en... beslissen om de andere weg terug te nemen. Eerst Pradollano (waar dan ook maar niks open is! - en waar ook dat heel grote topsportcerter staat waar waarschijnlijk nu enkele toppers de Tour aan het voorbereiden zijn.), dan langs de lange kant naar de top van de Monachil om daar dan de duik naar Guejar Sierra te maken. Van daar uit is het nog 12km licht (nu ja - 400m dalen) bergaf naar Granada. Eerst grootse zichten (niet op foto te vatten) van de Sierra Nevada, dan de beslotenheid van de nauwe kloof van Guajar Sierra... Het stuwmeer... Mooi! Nog een terrasje doen en dan zit de fietsreis er op. Morgen nog naar Malaga - toerist uithangen(!) en donderdag naar huis.

maandag 15 juni 2015

Morgen - Pico Veleta

Om jullie een idee te geven van wat de beklimming van de Veleta eigenlijk inhoudt; Ik heb goeie info gevonden over de weg die ik ga volgen. Er zijn zoveel mogelijkheden om naar de top te geraken, dat je snel een verkeerd idee hebt van de beklimming. Deze weg vertrekt omzeggens aan het hotel.

alhambra!

Teveel om allemaal op te noemen. Meer info over dit imposante gebouw kun je elders op het internet terugvinden. Alleen is me niet echt duidelijk waarom ik mijn vsakaartnummer en specifieke 3 cijfercode moet opgeven als je daarna in de cue moet gaan staan. 3 kwartier tussen aankomst aan de ingang en uiteindelijk binnenraken. Degenen die via een bepaalde site hun ticket hadden voorgeselecteerd konden dit zelf regelen en sneller binnen geraken. Ticketmaster... Maar mijn boeking was via het hotel gegaan. Je kunt wel binnen geraken (als je op de dag zelf komt pak je er dikwijls naast), maar je moet wachten... Na Kafka krijg ik dan toch een mooi stukje Andaluciaanse geschiedenis te zien! En het is de moeite waard. De bloemperken binnen in het slot geven een sterke meerwaarde aan het totaal. Daar moet wel enorm veel werk in kruipen om alles zo mooi te houden. Sommige stukken zijn dan ook niet toegankelijk (wordt in gewerkt) maar in het totaal valt dat niet op. Op het middaaguur begint het in de bergen ook nog te onweren. Enkele vlagen waaien richting Granada uit zodat we ook ons deel krijgen. Goed, foto's dus!

zondag 14 juni 2015

Kort ritje en halve rustdag!

Niet teveel doen vandaag. Weer wordt niet echt goed. Veel wind, mogelijk regen en maar 18° celcius in de namiddag. Ik besluit om een dikke 40km te gaan fietsen. 2 kleinere passen er in. Totaal 800m hoogteverschil. Al snel is de zon weg. Vanaf nu wordt het weer de komende 36 uur alleen slechter. Morgen ga ik dan ook naar het Alhambra. Nu je hier bent moet je dat toch eens gezien hebben. Die andere prachtige stad Cordoba zal dan voor een andere keer zijn. Het ligt iets dichter tegen Portugal. Misschien een van de volgende keren? Dinsdag staat dan normaal de laatste fietstocht op het programma. De lange klim naar de 3368m hoge Pico Veleta. Dinsdag zou er een pak minder wind zijn (belangrijk) en de temperatuur zou terug normaler zijn (26°). Met daarnaast ook nog een regenkans van 10% reken ik erop dat ik droog terug geraak. Vandaag waren de klimmetjes vrij extreem. Weliswaar niet al te lange stukken tot 20%. Wel een mooie, weinig bevolkte streek! En de Garmin kan ook niet goed om met de toch wel moeilijke straatsituatie om van Pinos Genil naar Huetor Vega te geraken. Afstappen en trappen doen kom ik meermaals tegen. Soit, als je hier woont weet je de wegjes perfect. Morgen wacht het Alhambra!

Granada algemeen