maandag 7 april 2014
Laatste volledige dag in Malaga!
Keuzes!
Waar ga ik naartoe? Je kan niet alles zien in 5 dagen. Uiteindelijk wint een uitzicht op de Sierra Nevada het van Torcal de Antequera. Vooral ook omdat ik een toegangsweg via Almunecar heb ontdekt. (70km - auto)
De bergpas heeft geen naam. De enige naamgeving zou kunnen zijn Mirador de Cabres Montes (naar een gelijknamig leegstaand huis op 1050m hoogte (de weg gaat naar bijna 1350m. Het eerste deel is spectaculair. Lange stukken met hairpin en opnieuw lange stukken geven je het gevoel in de hoge alpen te zijn. Even hoogtemeter bekijken: 400m! juist ja!Tot aan die mirador blijft het uitzicht vrijwel ongewijzigd. Dan gaat het landschap over van een lage begroeiing naar kaalstand! Heel spectaculair zicht. De weg zelf loopt als een tobagan!(alleen heb ik die snelheid niet...) Op en af (steeds hoger klimmen dan dalen) kom ik uit aan 1335m. En daar ligt de Siera Nevada! Sneeuw op de top! Mooi!
Ik neem foto's. Tot mijn aandacht getrokken wordt door een vrij luid gezoem. Nu is er in de bergen dikwijls bijengeluid te horen. Maar dit was toch wel erg luid. Ik zie op 70-80 metre van mij een zwerm grote bijen rondvliegen. Heel grote bijen... Ik grijp de fiets en start in razende vaart aan die korte klim terug naar de top. Enkele bijen volgen me, maar haken af als ik blijkbaar voldoende snelheid haal. Toch even schrikken. Plotseling hoor ik overal bijen... Ook al ben ik intussen 5km verder.
Ik neem veel foto's. Dit is veruit de mooiste tocht (scenery) van dit verlof. De afdaling is in schuifjes... Mooi asfalt, minder asfalt, slecht asfalt en de laatste 20km schiterend asfalt! Dalen is fun! Beneden vind ik alleen een chinees die me in Spanje iets wil klaarmaken. Calamares piccante noemde hij het. Het was lekker! Maar wel niet pikant.
In het terugrijden lever ik de auto in. Altijd spannend. Vooral als je een nieuwe auto gekregen hebt. (ja, die eerste km zijn door mij gereden) Dan op de fiets (die zat nog in de kofer) naar de luchthaven! Rare blikken gekregen onderweg... De trein op (in Spanje is dat geen probleem - Belgie moet je dat 3 weken op voorhand aanvragen want ze hebben dan een andere wagon nodig en bla bla bla, ene ook nog: liefst 10 euro extra!) en in Malaga Centrum afstappen. De laatste 500m met die fiets ('t was een goeie!) en dan Malaga uitwuiven.
Gestart in de oudste bodega van de stad "La antigua casa de guardia" met witte wijn. Eerder aperitiefwijn. Zelfs de droge was voor mij nog heel zoet. Ook: 16°!! Hoofdig. En de bodega: Oud! Zo oud als de straat gaat niet op! De straat is jonger! 21 vaten wijn (wit) liggen op jou te wachten. Rekening wordt in krijt op de toonbank opgeschreven. Alles is er echt oud, maar ook echt outhentiek! Knap! Om van die fot van John Wayne achter de bar maar te zwijgen...
Omdat ik toch nog iets wilde eten na mijne chinees stapte ik binnen in "Taberna Del Siglio" Ze hebben er mijn favoriete tapa: Garbanzos alla Espinola! (met look - verplicht!) Dit gecombineerd met wijn van het huis Protos (Ribeira Del Duero) viel me erg mee!.
Morgen is het afsluiten... Vliegtuig op (namiddag) en over and out Malaga...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten